درباره گروه مدیریت فرهنگی

مفاهیمی چون مديريت فرهنگي، راهبردهای فرهنگی، سیاست فرهنگی، برنامه‌ریزی فرهنگی و نظایر آن از مفاهیم جدیدی به شمار می‌آیند که عمدتاً از اواخر دهة 60 میلادی مطرح شدهاند و در راستای برنامه‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی، به‌ عنوان زمينه‌ای جدّي و چالش‌ برانگيز پیش روی مدیران و برنامهریزان قرار گرفتهاند.

اكنون با مطرح شدن برنامه‌هاي توسعه در بیشتر كشورها و نتایج خواسته و ناخواستة به جا مانده از اين برنامه‌ها، اهداف و راهبردهاي متصور براي مديريت و برنامهریزی‌ فرهنگی، معطوف به ارائة مطالعات و راه‌كارهايي براي تقلیل اثرات نامطلوب برنامه‌هاي توسعه از جمله كاهش محرومیت‌های اجتماعی، تجدید حیات شهری، ایجاد فرصتهای شغلی، تقويت جامعهای امن و ترویج زندگی سالم شده است.

مهم‌ترين اصل مورد تأكيد در رويكرد مديريتي بر فرهنگ، تمركز بر مطالعات كاربردي و استفاده عملي از نتايج پژوهشها در رفع مسائل و موانع فرهنگي است. بر اين اساس گروه مديريت فرهنگي با در نظر گرفتن سه مرحلة ‌شناسايي، ‌ارزيابي و ارائة پيشنهاد براي حل مسائل فرهنگي در سه سطح كلان (جامعه)، مياني (سازمان‌ها و نهادها) و خرد (كنش‌گران اجتماعي) به انجام مطالعات كاربردي مورد نياز جامعه در حوزه فرهنگ مي‌پردازد.

علاوه بر آن در سالهای اخیر، نگاه استراتژیک به مدیریت و شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای درونی و بیرونی، از اولویتهای واقعی سازمانها به شمار آماده و با درک همین اولویتها و ضرورتها، پیشنهادهای متعددی از سازمانها دریافت گردیده است. بر این اساس، بخشی از پروژههای انجام شده در گروه، مربوط به برنامهریزی استراتژیک میباشد.

توانمنديهاي تخصصي:


آسيبشناسي نهادها و سازمانهاي فرهنگي
مطالعه در حوزة مديريت كيفيت كالاها و خدمات فرهنگي
شناخت فرهنگ سازماني نهادها و سازمانهاي فرهنگي
بررسي در زمينة سرآمدي و تعالي نهادها و سازمانهاي فرهنگي
رصد وضع موجود سازمانها و مراكز فرهنگي
نيازسنجي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي
مشاوره به سازمان ها درخصوص شناسایی کلیدی ترین موانع پیشرفت و ارائه طریق برای مرتفع کردن آن ها
تدوین برنامه های استراتژیک در زمینه منابع انسانی، امور مالی، آموزش، پژوهش و معماری سیستم های اطلاعاتی
تدوین سندهای توسعه در زمینه های موردنیاز سازمان های اداری کشور  
بررسي مشاركت مردم و سازمانهاي مردمنهاد در حوزه فرهنگ
ارزيابي تأثيرات فرهنگي طرحها و اقدامات توسعهاي
ارزيابي فعاليتهاي فرهنگي
مطالعات فراغت و نهادهاي فراغتي
برنامهريزي فضايي، تعيين و تخصيص درست منابع فرهنگي به مكانها و مناطق
مطالعات فرهنگي و اجتماعي شهر
تهیه سند توسعه گردشگری

اعضاء

اعضای هیأت علمی تمام وقت

 ghasemi
غلام رضا مقدم (مدیر گروه) علی حاتمی سید احمد قاسمی
 مربی پژوهش مربی پژوهش مربی پژوهش
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشجوی دکتری جامعه شناسی دکتری مدیریت
 داخلی 442 داخلی 443  داخلی 443
 

اعضای پاره وقت

محسن موسیوند
حمید آیتی رضا عسکری مقدم
استادیار پژوهش دانشجوی دکتری جامعه شناسی
دکتری مدیریت دولتی مربی پژوهش

 

اعضای شورای علمی

   ghasemi

غلام رضا مقدم (مدیر گروه)

علی حاتمی

سید احمد قاسمی

مربی پژوهش مربی پژوهش مربی پژوهش
دانشجوی دکتری جامعه شناسی کارشناسی ارشد جمعیت شناسی دکتری مدیریت
 

 
مجید شمسه   مهدی امیدی جعفر عبدالملکی
     
 کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی  دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی  دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی
 

 

آثار

کتاب های تألیف شده

حقوق آفرینش های ادبی و هنری (1389)
برنامهريزي اوقات فراغت (1390)
هویت ملی در قوانین جمهوری اسلامی (1390)
نگرشی کلی به مفاهیم کارآفرینی و استراتژی پایدارسازی مشاغل
روش‌ها و اهميت ايجاد خوشه‌ ـ جلد 2
آموزش مهارت‌هاي عمومي و فني ـ جلد 3
تأمين و عضره نهاده‌هاي اوليه ـ جلد 4
كاريابي و بازار كار ـ جلد 5
توليد و فروش كالا ـ جلد 6
تأليف ارگونومي و محصولات سالم و ارگانيك ـ جلد 7
تأليف كتاب سامانه‌هاي مديريت كيفيت جلد 8
تأليف كتاب خدمات مالي، بانكي و اعتباري ـ جلد 9
نگرشی کلّی به مفاهیم کار آفرینی و استراتژی پایدار سازی مشاغل
روش‌ها و اهمیت ایجاد خوشه در پایدارسازی مشاغل
استراتژی آموزش مهارت‌های عمومی و فنی مورد نیاز خوشه¬ها در پایدارسازی مشاغل
استراتژی تأمین و عرضة نهاده‌های اولیه در پایدارسازی مشاغل
استراتژی کاریابی وبازارکار در پایدارسازی مشاغل
استراتژی تولید کالا در پایدار سازی مشاغل
استراتژی ارگونومی و محصولات سالم و اُرگانیک در پایدار سازی مشاغل
استراتژی سامانه‌های مدیریت کیفیت، ایزوها و برندسازی
استراتژی خدمات مالی، حسابداری و خدمات بانکی و اعتباری
استراتژی فروش کالا در پایدارسازی مشاغل
استراتژی بازارشناسی و تحقیقات بازار
استراتژی بازرسی و نظارت در پایدارسازی مشاغل
استراتژی اطلاع رسانی، تبلیغات و خدمات رسانه‌ای
استراتژي صادرات و دسترسي به بازارهای بين‌المللي
گذاری بر مباحث استراتژی پایدار سازی مشاغل خرد ( الگوی هوشمند سازی کسب و کار)
تدوین کتاب مدل مشاوران هدایت شغلی در ایران

مقالات چاپ یا ارائه شده

- تحلیل و مقوله بندی عناصر شکلدهنده به عرصه عمومی در فضای مجازی
- بررسی میزان گرایش به خرافات در بین شهروندان تهرانی
- دين عامه در ادبيات جامعه شناسي
- نقش محله گرايي در كاهش و كنترل رفتارهاي نابهنجار اجتماعي شهري (مورد شهر تهران)
- سنجش مقايسهاي نگرش مبدعان و دانشگاهيان به اسلامي سازي دانشگاه در ايران
- سنخ شناسی دین داری در وبلاگ های فارسی زبان
- ارزيابي تأثير اجتماعي پياده روسازي خيابان سي تير
- استراتژی ایجاد صنایع دستی پایدار با تمرکز بر طرح پنجره واحد اشتغال
- انواع دین داری در ایران
- آشنايي با درامد و روش هاي افزايش آن در شهرداري ها
- تحلیلی بر شهرهای جدید به عنوان بخشی از مداخلات دولت
- تحولات روحانيت در گذار از قاجار به پهلوي
- جايگاه هويت فرهنگي در قوانين جمهوري اسلامي
- دین داری و جهانی شدن
- رابطه فرهنگ سازماني و ISO 9000
- مالکیت معنوی در ایران، با تأکید بر آفرینش‌های ادبی و هنری
- مسائل فرهنگي حوزه ورزش قهرماني از ديدگاه صاحب نظران
- نقد جامعه‌شناسی در ایران
- organizational culture and Quality Management (ISO/9001) Case Study: Tehran Universities Employees
- Religious Narratives in the Persian Weblogs

طرح های پژوهشی

طرح های خاتمه یافته

مطالعه و زمينه یابي فعاليتهاي گروه مديريت و برنامهريزي فرهنگي (1386)
ارزيابي اثربخشی تبليغات بانك مسكن در مترو تهران (1387)
مديريت استراتژيك منابع انساني در مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (1387)
عملکرد صندوق بازنشستگان صنعت نفت از دیدگاه بازنشستگان و بازماندگان (1388)
ارزيابي عملكرد معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1386و 1387 (1388)
ارزيابي از طرح تكريم ارباب رجوع از ديدگاه مشتريان و كاركنان بانك مسكن (1388)
تهيه و تدوين منشور فرهنگي ورزش (1388)
خوانشهاي عمومي از دين در وبلاگستان زبان فارسي (1388)
سهم و كاركرد عناصر هويت ايراني در برنامهريزي فرهنگي (1388)
تدوين گزارش مستندات همايش ارتقاي سلامت اداري و مقابله با فساد (1388)
تدوين قانون مديريت خدمات كشوري (1388)
طراحي، ساماندهي و اجراي بانك اطلاعات مديران، موضوع ماده 55 قانون مديريت خدمات كشوري (1388)
ارزیابی تبلیغات پخش شده از تلویزیون LCD شعب درباره خدمات بانک مسکن (1388)
بررسی میزان رضایتمندی ارباب رجوع از عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی عوامل مرتبط با آن (1388)
بررسي ميزان و ابعاد رضايتمندي شهروندان تهراني از خدمات معاونت معماري و شهرسازي شهرداري تهران (1389)
رضايت شغلي كاركنان بانك مسكن (1389)
آسيبشناسي اجتماعي تحقيق و پژوهش در مورد پديده شركتهاي هرمي و ارائه راهكارهاي علمي بازدارنده (1389)
رصد، تحليل محتوا، آيندهنگاري و روندسنجي حوزههاي فضاي ديداري، كتاب و ... (1389)
مديريت زيست محيطي (1389)
روابط عمومی در مدیریت شهری (1389)
بررسی چگونگی صرف وقت دانشجویان (1390)
برنامه ریزی استراتژیک معاونت پیشگیری از قوه قضاییه
تدوین سازمان، نمودار جریان کار و شرح وظایف تشکیلات معاونت پیشگیری قوه قضائیه
تدوین برنامه و آیین نامه و تشکیلات شورای عالی پیشگیری از جرائم
تدوین طرح پایدارسازی مشاغل در خوشه های مشاغل خُرد در استان خراسان جنوبی

طرح های در دست انجام

همایش ها، نشست ها و کارگاه ها

محلات تهران، چالشها و راهبردها (1386)
شيوههاي مؤثر در برگزاري نشستهاي فرهنگي (1387)
حقوق شهروندي (1387)
مديريت شهري تهران در عصر اطلاعات (1387)
منابع انساني در تعامل با مديريت شهري (1387)
مديريت ايدههاي شهري (1387)
راههاي مداخله شهروندان در برنامههاي مديريت شهري (1387)
نظام جامع اطلاعرساني شهر تهران (1387)
نظام نوآوري و مديريت دارايي فكري در شهرداري تهران (1387)

اخبار اداره پژوهش :