درباره مرکز

هنر به عنوان یکی از حوزه های اثربخش در هویت و فرهنگ و درواقع به عنوان زبان مصور و نمادین فرهنگ و اندیشه هر جامعه، از جمله مقولاتی است که نیازمند توجه ویژه و ضروری است. در جامعه کنونی ایران علی ذرغم توان و ظرفیت بالای جامعه هنری به ویژه در حوزه هنرهای تجسمی و صنایع دستی متأسفانه از این ظرفیت به نحو مناسبی استفاده نشده است.
«مرکز خدمات تخصصی فعالیت های هنری» وابسته به پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، به منظور بهره گیری از توان و ظرفیت های هنری درونی جهاد دانشگاهی و به ویژه پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری و همچنین استفاده از تجارب و تخصص هنرمندان کشور، سعی در تقویت و پویایی هرچه بیشتر وضعیت کنونی هنر و همچنین ارائه خدمات و انجام سفارش‌های هنریِ نهادها، و سازمان های دولتی و بخش خصوصی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی را دارد. این مرکز، به منظور بهره‌وري بيشتر از امكانات و دستاوردهاي پژوهشي در زمینه هنر و كاربردي نمودن اين فعاليت‌ها، در چارچوب آيين‌نامه نحوه تشكيل مراكز خدمات تخصصي جهاددانشگاهي از دی ماه 89 موفق به اخذ موافقت قطعی شده است.
مرکز خدمات تخصصی فعالیت های هنری بر آن است تا با تمام توان و با نگاهی تخصصی و استفاده از توان و پتانسیل هنری و همچنین تلاش درجهت رفع خلاء ها و نیز استفاده از قابلیت های بالای هنری جامعه، بتواند اهداف خود را به منصه ظهور برساند. امید است فعالیت ها و خدمات تخصصی مرکز، بتواند زمینه ساز رشد و پویایی هرچه بیشتر و بهتر وضعیت فعلی هنر کشور شود و همچنین در زمینه رفع نیاز و تقاضای سازمان ها و نهادها و ارگان های دولتی و حتی بخش خصوصی، سهم کوچکی داشته باشد.

معرفی

 

اهداف

1.    کمک به تقویت و ترویج ارزش های اسلامی ـ ایرانی از طریق تولید آثار هنری و عرضة عمومی آن‌ها؛
2.    ارائه خدمات تخصصی هنری ( پروژه های هنری، برنامه ها، نمایشگاه ها، همایش ها، نشست ها، تولیدات هنری) به سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی؛
3.    ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای هنرمند جهادگر و همچنین هنرمندان جوان کشور؛
4.    بسترسازی برای ایجاد فرصت های شغلی مناسب به منظور جذب کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی در زمینه هنر؛
5.    کمک به تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه فعالیت های هنری؛
6.    بهره‌وري و كاربردي نمودن فعاليتهاي علمي پژوهشي حوزه فرهنگ و هنر؛
7.    تولید و توسعه محصولات و آثار هنری قابل عرضه به بازار (با توجه به نیاز و تقاضای بازار).

خدمات تخصصی

 1ـ ارائه خدمات تخصصی هنری در قالب آثار و پروژه های اجرایی هنری؛
2ـ برگزاری همایش ها، نشست های تخصصی و جشنواره های علمی، فرهنگی و هنری؛
3ـ مشاوره هنری در ابعاد گوناگون هنر؛
4ـ مشاوره پژوهشی به دانشجویان و پژوهشگران هنر؛
5ـ برنامه آموزشی؛ ارائه دروس و کارگاه های هنری؛
6ـ برگزاری نمایشگاه های هنری در گالری مرکز و فروش آثار؛
7ـ برگزاری ورک شاپ و غرفه های فروش آثار هنری در فضاهای پژوهشکده؛
8ـ انجام خدمات پژوهشي و مشاوره‌هاي تخصصي در حوزه فرهنگ و هنر؛
9ـ برگزاري دوره‌ها و كارگاههاي پژوهشي، آموزشي در حوزه فرهنگ و هنر؛
10ـ برگزاري همايش‌ها و جشنواره‌هاي علمي، فرهنگي و هنري.